רכישת סירה המיועדת לדיג איננו עניין של מה בכך. מדובר בהחלטה מורכבת הכוללת מגוון משתנים ושיקולים. המומחים מבית אמביל-ים מציינים שניתן באופן טכני לעשות שימוש בסירות מירוץ, יאכטות ואף סירות גומי לצורכי דיג, אך הן אינן מותאמות למילוי יעיל ומלא של המטרה.
מבית אמביל-ים מוסיפים שאחד מהפרמטרים שכדאי להתייחס אליהם במהלך החיפוש אחר סירות דיג נוגע לאורך הסירה, שכן סירות מנוע שאורכן עד 8.5 מטרים מותאמות לרישיון משיט 12 ו- 13.
משמעות הדבר היא שמי שאינו מחזיק ברישיון מסוג זה, יידרש לעבור לימודי תיאוריה, לימודים מעשיים ומבחן רישוי. כמו כן, חשוב לדעת שסירות מנוע שאורכן גבוה מ- 8.5 מטרים מסווגות כבר כספינות, ולהפעלתן נדרש רישיון משיט 30 או יותר (סקיפר).
סירת מנוע לעומת סירת המפרש
סירות דיג קטנות ומנוע עם נפח קטן עשויות בהחלט להתאים להפלגות דיג יומיות של כמה שעות לאורך החוף. עם זאת, הפלגות ממושכות ואו מרחקים גדולים יותר, יצריכו כלי שיט גדול יותר שמתאפיין בכושר שיט רחב יותר או בלתי מוגבל.
שיקול חשוב נוסף נוגע להתלבטות שבין סירת מנוע אל מול סירת המפרש דבר הרלוונטי גם ליאכטה יד שניה. במידה והדיג מהווה עניין של תחביב, אזי מפרשית עשויה לחסוך ממון רב בכל הקשור להוצאות הדלק בתחשיב החודשי והשנתי.
ואולם, במקרים שבהם מדובר בתחום עיסוק עיקרי, יש לקחת בחשבון שזמן ההגעה לאזורי הדיג כמו גם זמן החזרה מהם יהיו ארוכים הרבה יותר בהשוואה לסירות המנוע, כשבנוסף לכך, שטח ירכתי הסירה המיועד לביצוע המטלות הכרוכות בדיג כמעט ואיננו קיים בסירות המפרש.
הספק המנוע ביחס לצורת הדיג המועדפת
השוק מציע כיום מגוון רחב של סירות דיג מיובאות, שנבנו על ידי חברות שונות לצרכים משתנים, החל מסירות המשלבות בין ברזל, פיברגלס ועץ, וכלה בסירות גומי מתנפחות עם רצפה קשיחה או מתפרקת. אחד מהסיכונים הטמונים בסירות המתנפחות קשור ישירות למשקלן הנמוך והסכנה הרבה להתהפכותן במקרים שבהם הים גלי וסוער. סיכון נוסף נוגע לתרחיש של ניקוב דופן הסירה בעקבות נעיצת קרס, קוצי דגים וסנפירים שלעתים חדים אף יותר מקרסים. לפיכך, כשהדבר כרוך בתחביב כמו דיג, מומלץ להעדיף סירות העשויות מפיברגלס, עץ, מתכת ואו וחומרים מוצקים אחרים, היציבות ובטוחות הרבה יותר.
פרמטרים נוספים הדורשים התייחסות קשורים להספק המנוע ביחס לצורת הדיג המועדפת (הפלגות טרולינג בסיבובי מנוע נמוכים עלולות לגרום למנוע גדול נזק מצטבר ובלתי הפיך), מיקום המנוע (מנוע פנימי או חיצוני), גודל משטח עבודה בירכתיים וכיוצא בזה.